Pakiety Li-Po
I troszeczkę o pakietach litowo-
polimerowych
Wybór odpowiedniego pakietu Li-Po to podstawa. Niestety w świecie, gdzie
rynek przepełniony jest różnymi pakietami cięzko jest wybrać ten
odpowiedni. Dlatego też stworzyłem tą podstronę specjalnie dla pakietów
Li-po. Zacznę może od tego co to jest pakiet lipo.
Akumulatory litowo-polimerowe (zwane dalej „akumulatorami lipo”) są
najnowszym typem baterii obecnie stosowanym w wielu urządzeniach
elektronicznych, także w modelarstwie. Ten typ akumulatorów jest
najbardziej popularny wśród osób, które wymagają długiego czasu pracy i
dużej mocy.
Akumulatory lipo mają wiele zalet, lecz każdy użytkownik musi zdecydować
czy w jego opinii korzyści przewyższają wady użytkowania tych baterii. Nie
powodują one zagrożenia i nie ma się czego obawiać tak długo jak
zachowane są ogólne zasady związane z ich użytkowaniem.
Pakiety LiPo vs NiMH / NiCd
- Akumulatory LiPo przewyższają swoich konkurentów 4 ważnymi cechami:
- Akumulatory lipo są znacznie lżejsze od NiMH / NiCd
- Mogą być niemalże dowolnej wielkości lub kształtu
- Umożliwiają przechowywanie znacznie większej energii
- Pozwalają na szybsze rozładowywanie
Lecz wszystko co ma swoje zalety musi mieć także i wady:
- Akumulatory lipo mają krótszą żywotność niż akumulatory NiMH / NiCd.
Lipo pozwala średnio tylko na 300-400 cykli
- Wrażliwa chemia wewnątrz lipo może doprowadzić do pożaru, jeśli bateria
zostanie przebita
- Podczas użytkowania akumulatorów lipo trzeba zachować szczególną
ostrożność a także przechowywać je w miejscach uniemożliwiających
wszczęcie - pożaru (metalowe kasetki, specjalne torby itd.)
- Ładowanie lipo powinno być nadzorowane niemal cały czas.
Fragment o pakietach lipo zaczerpnięty ze strony abc-modele.pl. Dokładny
adres tutaj: ABC MODELE.
Jak już wiemy pakiety lipo mają wiele zalet ale i wiele wad. musimy być
bardzo ostrożni z użytkowaniem tych pakietów. Małe nawet przekłócie
takiego pakietu, powoduje praktycznie momentalny zapłon, na samym
początku zacznie wydobywać sie dym, po czym pakiet po prostu zapali sie.
Równiez musimy zachować ostrożność przy ładowaniu takiego pakietu.
Pakiety lipo muszą być ładowane tylko i wyłącznie ładowarką z tzw.
balancerem. Balancer ma za zadanie ładować każdą cele osobno,aż do
napięcia 4,2 V na cele. Ładowanie takie musi być od czasu do czasu
nadzorowane przez użytkownika, to znaczy powinno sie podejść i sprawdzić
czy wszytsko jest ok, oraż czy napięcie ładowania jest w granicach 3,7 - 4,2
V. Pakiety lipo mają swoje oznaczenia:
100 amper w zupełności wystarczy w takim modelu jak dron. Każdy silnik
przeciętnie maksymalnie pobiera do 18 amper, więc mnożąc to przez 4
silniki daje nam 72 ampery, wiec sporo jeszcze zostaje nam w zapasie. Przy
wyborze pakietu najlepiej sugerować sie właśnie wydajnością prądową i
pojemnościa takeigo pakietu, im wyższa pojemność tym model będzie
dłużej w powietrzu. Wydajność prądowa ma również znaczenie, ponieważ
czasami zdaży sie że będziemy musili moc silników ustawić na max, w takim
wypadku silniki będa chciały większej mocy. Pakiet lipo będzie dostarczał
ten prąd do silników ale w koncu może sie wykonczyć. Dlatego najlepiej
szukać lipo z wydajnością na poziomie 20-30 C, wtedy mamy praktycznie
pewność że pakien przy chwilowej pełnej mocy nam nie wybuchnie. Chyba
więcej nie będe sie rozpisywał na temat pakietów, bo tylko tyle wiem. Po
więcej informacji odsyłam was na strone ABC MODELE. Jest tam całe
kompendium wiedzy na temat pakietów li-po.
Dobra, jak już mamy odpowiedni pakiet lipo to nie pozostaje nam nic jak
tylko podłaczyć pakiet do regulatorów ESC i sprawdzić powoli czy wszytsko
działa. Na tym etapie możemy założyć śmigła. Ale zaraz, jakie śmigła ?.
No właśnie, specjalnie zostawiłem ten temat na sam koniec, aby nie kusiło
was zakładnie śmigieł przed czasem. W moim modelu użyłem śmigieł
1045R i 1045L. 1045 to oznaczenie po kolei:
10 - to wyrażenie w calach wielkości śmigła
45 - to tak naprawde 4,5 cala, tutaj chodzi o skok śmigła
I teraz jakie śmigła wybrać? Do moich silników te śmigła są troche za duże.
Jako że silniki zostały stworzone z myślą o mniejszych śmigłach do dronów
wyścigowych, śmigła o takiej wielkości nie wykorzystają w pełni możliwości
silnika. Te silniki mają oznaczenie 2600 KV czyli 2600 obrotu na minutę na
każdy Volt. W naszym przypadku będzie to ok 26 tys obrotów na jedną
minutę. Tutaj opcjonalne silniki to 1400 KV, dlaczego ? Dlatego że większe
śmigło generuje większy ciąg. Przy śmigłach o dużym skoku i mniejszej
wielkośc możemy te silniki zamontować, dlatego żę siła nośna będzie wtedy
większa,a sam dron szybszy,dlatego silniki racing mają tak duża wartość KV.
Ilość cel w pakiecie
w tym przypadku 3S
Wydajność prądowa, w
tym przypadku podana
jako literka C,przeliczając
to na ampery wyjdzie ok
100 Amper (A)
Pojemność pakietu